A kizárólagos szerződés sok előnnyel jár és a legtöbb ingatlanos ezt preferálja, mert ezeknél a megbízásoknál mindig többet adunk, mint más esetekben.
Onnan indulunk ki, hogy a megbízott értékesítő biztos abban, hogy az ingatlant el fogja adni, hiszen bármi történik is itt, ebből neki jutaléka lesz, mivel csak ő foglalkozik az adott házzal vagy lakással.
Ezért sokkal több szolgáltatást tartalmaz egy ilyen szerződés:
- plusz marketinget, reklámot;
- fizetős hirdetési portálokon kiemeléseket
- offline megjelenést
- profi fotós által készített képeket, drónos felvételeket, stb.
- indokolt esetben látványterveket, Home Staging-et
Sok esetben az ingatlanirodák az ilyen szerződések mellé plusz adnak egy ingyen energetikai tanúsítványt, értékbecslést, stb.
Nálunk a Duna House-nál a kizárólagos megbízási díj kedvezőbb, mint egy normál, nem kizárólagos megbízás esetében. A kedvezmény mértéke sok mindentől függ, pl. az ingatlan értékétől, a szerződés hosszától, a tervezett értékesítési időtől, stb.
Az ingatlanos felelőssége nagyobb ezeknél a megbízásoknál, mivel mindent ettől az ingatlanszakértőtől, vagyis tőlem vár el az ügyfél. Nagyobb a nyomás, és várhatóan ez azt generálja, hogy sokkal jobban „odatesszük magunkat”.
Kiemelendő, hogy itt csak egyetlen egy emberrel kell kapcsolatot tartani, ezáltal könnyebb és egyszerűbb az ügymenet kevesebb a kockázat, pl. a dupla jutalék* kifizetése kizárt.
A nem kizárólagos szerződés egy kötetlenebb megbízási forma. Határozatlan időre szól általában, és rendszerint ebben az esetben a megbízó több ingatlanirodával is leszerződik.
Akik ezt választják, azt gondolják, hogy ha minél több irodához beadják a ingatlanukat, akkor annál nagyobb lesz az esély arra, hogy minél hamarabb vevőt találjanak. Ez szépen hangzik viszont lehet akár egy csapda is.
Az ilyen típusú megbízást gyakran kicsit „mostoha gyerekként” kezelik az értékesítők, hiszen mutatjuk, kínáljuk, hirdetjük, dolgozunk vele, végül, ha más adja el az ingatlant, akkor egy forintot nem keresünk, nem térül meg a befektetett munkánk.
Az is előfordulhat, hogy a megbízott ingatlanirodák különböző árakon hirdetik ugyanazt az ingatlant – a jutalékok mértéke miatt. Bár a szerződésekben le van szabályozva, hogy mindenki ugyanazon az áron hirdetheti csak az ingatlant, de ezt nem minden esetben tartják be. Ez okozhatja azt is, hogy egy potenciális vevő komolytalannak tekinti az egész hirdetést.
Szintén nehézség az, hogy ha valamit módosítani szeretne az ügyfél a hirdetésben( pl. az árat), akkor azt minden általa megbízott irodának le kell kommunikálnia.
Ez a fajta megbízás minden ingatlanirodánál egy kicsit drágább, pontosan azért, mert az ingatlanszakértőnek itt nagyobb a kockázata, hogy a befektetett pénze és munkája nem térül meg.